onsdag den 4. juli 2007

Ankommet Isafjoerdur

Jeg er i Isafjoerdur, den stoerste by i Vestfjordene med næsten 4000 indbyggere. Jeg kom hertil igaar efter at have faaet et lift med en bonde ind igennem en 6 km lang tunnel, som jeg absolut ikke havde lyst til at cykle igennem. Bjergvejen over bjerget 610 moh var ikke vedligeholdt i 10 aar, saa den var ikke tilraadelig at benytte.
Forinden havde jeg maattet forcere 2 paene stigninger fra kyst til top paa henholdsvis 556 meter og 270 meter. Jeg kom dog undervejs tilbage til asfaltvej igen efter at have cyklet ca. 100 km paa grus og smaasten...
Da jeg kom til Isafjoerdur rundede jeg 891 km. Idag har jeg vaeret en tur i Bolungarvik uden oppakning 30 km frem og tilbage.
Jeg sidder paa byens fine gamle bibliotek http://safn.isafjordur.is/ og skriver.
Billederne nedenfor viser den hjælpsomme bonde efter at cyklen er lagt op i hans lille lastbil. Derefter ses tunnel baade sydfra og nordfra og endelig et par billeder fra Isafjoerdur.
PS - iaften har jeg talt med 2 cyklister fra Letland, som fortalte, at de var cyklet frem og tilbage igennem tunnellen uden besvaer...












Ingen kommentarer: